![]() |
|
|||
PROJECCIONS |
||||
PROJECCIONS MONOGRÀFIQUES |
BEGOÑA
EGURBIDE |
|||
BEGOÑA selecció de vídeos per a projecció videografia article de María Sigló |
![]()
Barcelona, 1958. Artista visual. La seva feina està lligada a la poesia, l’inconscient, la pintura i les eines digitals. Les seves primeres obres investiguen la relació entre paraula i imatge insistint en les connexions entre allò mental, allò visual i els continguts del pensament traduïts en el llenguatge. A partir de 1993 incorpora la fotografia, el vídeo i les noves tecnologies a l’experimentació visual. S’interessa per la construcció de la consciència, l’accés a la memòria, la inestabilitat de les emocions i la relació entre allò imaginari, allò simbòlic i allò real. El 2001 comença el projecte Aprendizaje, que aborda els diversos nivells narratius que generen els canvis generats a la memòria i la distància amb què recordem la pròpia experiència. Aquest projecte es gesta en la intuïció d’un univers perdut per sempre al si matern, on la infància, la joventut, la maduresa i la vellesa romanen incrustades per manifestar-se a trossos en qualsevol moment. L’experimentació se centra en la lenticularitat, tècnica que origina en certa manera un efecte de temps obert, de relat trencat, esquerdat, que permet que la imatge pugui ser llegida com una acumulació d’instants, fora del control conscient, o com un únic instant sostingut. El 2010 comença el projecte sobre les migracions contemporànies Otro Lugar, una col·laboració entre Mèxic, Houston i Barcelona. A partir del 2015 treballa en dos projectes entrellaçats, The Oceanic Gaze i Textos Acrobáticos. El primer se centra en els fluxos que vinculen el desig i la societat; el segon, emfatitza la subordinació de la diferència a la identitat. Tots dos insisteixen sobre els límits diferencials de l’activitat humana que enfronten la identitat a la cultura, i les relacions de poder que s’estableixen al llenguatge. Ha treballat assíduament amb les galeries Anya Tish, Houston, USA; Borsa d’Art, Porto Alegre, Brasil, i Ethra, D.F., Mèxic. El 2018 un accident casolà li trenca els dos canells i l’impedeix utilitzar les mans i el 2021 el Covid i les seves seqüeles l’obliguen a allunyar-se de la producció diària i ha de posar els seus projectes en standby. Col·labora habitualment amb el poeta Sixto Pélaez i amb l’artista Marcel·lí Antúnez. Doctora Cum Laude amb la Tesi La
forma de la memoria. Memoria lenticular. Forma part del
Departament d’Arts Visuals de l’Escola Massana de Barcelona,
adscrita a la UAB.
|
|||
E
D I C I O N S A N T E R I O R S
__ 2000-2004
__
2005 __
2007 __
2008 __
2009 __
2010 __
2011 __
2012 __
2013 __
2014 __
2015 __
2016
__2017__ 2018
__2019
__2020
__2021
__2022
__ |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |